Fabiënne en Valerie Valk

Onlangs kwamen twee Enschedese zussen in het nieuws omdat ze hun huurhuis zouden moeten verlaten nadat hun moeder was overleden. In principe is dit volgens de regels. Het recht om een woning te huren is niet overerfbaar.  In het algemeen zorgen woningcorporaties echter dat de achterblijvende kinderen niet zomaar op straat komen te staan. Er wordt samen gezocht naar een passende  oplossing. Bijkomend probleem is dat de zussen nog niet de leeftijd van 23 jaar hebben bereikt en niet voor huurtoeslag in aanmerking komen omdat de huur daarvoor te hoog is.

De situatie van de Enschedese zussen was voor onbekenden aanleiding om het kantoor van de verhuurder, woningcorporatie Ons Huis, in Enschede te bekladden en er brand te stichten. Inmiddels is bekend geworden dat de zussen vooralsnog in de woning mogen blijven.

Wetswijziging
Corporatiekoepel Aedes is met minister Ollongren in gesprek om verhuurders de mogelijkheid te geven te werken met tijdelijke huurcontracten, waardoor er tijd is om aan een oplossing te werken. Daarbij wordt ook gekeken of er in deze gevallen huurtoeslag kan worden toegekend.

Zie:
30-08-2021, rtvoost.nl: Wetswijziging in de maak voor ouderloze kinderen in huurhuis
30-08-2021, rtvoost.nl: Enschedese zusjes mogen langer in woning blijven
30-08-2021, aedes.nl: De oplossing bij overlijden van de huurder is maatwerk