De Nederlands woningcorporaties werken hard aan de verduurzaming van hun woningbezit. Afspraak is dat dit bezit in 2021 gemiddeld het energielabel B heeft bereikt.

Hoe anders is dit in de particuliere huursector. Huurders betalen daar over het algemeen een hoge huurprijs, maar hebben ook een hoge energierekening doordat hun woning slecht geïsoleerd is. Ruim 20% van de particuliere huurwoningen heeft slechts energielabel F of G. Tijdens de laatste ledenvergadering van Huurdersvereniging Salland in november in Wijhe vroeg een van de leden al wie er zich om het isoleren van zijn woning druk maakt. De Nederlandse Woonbond pleit nu voor een huurbevriezing bij woningen met de slechtste energielabels.

Bron: 23-01-2019, destentor.nl: Particuliere huurwoning vaak slecht geïsoleerd: ‘Bevries de huurprijs’

Bron: 24-01-2019, woonbond.nl: Commerciële huurders vaker in slecht geïsoleerde woning